Viktig informasjon i forbindelse med koronaviruset

Vi oppdaterer denne artikkelen fortløpende.

Vi vet at mange har spørsmål og bekymringer rundt utbruddet av koronaviruset. Vi følger nøye med på situasjonen for å kunne levere en trygg og god tjeneste for kundene våre. Derfor har vi innført noen midlertidige rutiner ved levering:

- Vi har midlertidig stoppet å ta imot returvarer. 

- Vi leverer varene dine kontaktfritt. Det betyr at vi midlertidig stopper å bære varer over dørstokken.

(Men vi ringer eller banker fortsatt på, og sier hei med et smil!)


Vanlige spørsmål

Tar dere retur på pappesker?

Ja, i takt med at samfunnet åpner igjen og det er redusert risiko for smitte kan vi endelig ta retur på pappeskene dine. Vi ønsker imidlertid at du holder god avstand når du leverer pappeskene dine, for å beskytte både deg og våre sjåfører. Dersom du er smittet eller i karantene tar vi ikke i mot pappesker. 

Tar dere med pant?

Ja, vi kan ta med oss panten din, dersom du ikke er smittet eller i karantene. Sett posen utenfør døren før vi kommer, så tar vi den med oss! 

Smitte gjennom matvarer

Det er ingen grunn til bekymring for smitte gjennom matvarer for deg som kunde. Mattilsynet skriver dette: "Det er ingenting som tyder på at koronaviruset smitter via mat og drikkevann. Det er ingen kjente tilfeller av smitte via matvarer, heller ikke fra importerte matvarer eller emballasje"

Bruker sjåførene munnbind?

Sjåførene våre skal, som alle andre i samfunnet, bruke munnbind i tilfeller der det ikke er mulig å opprettholde to meters avstand. Vi som alle andre følger FHI sine retningslinjer i arbeidet med å redusere smitterisiko. Alle sjåfører får utdelt og har tilgang på munnbind, og må selv vurdere hver enkelt situasjon ut i fra de gjeldene regler i samfunnet. 

Utsolgtsituasjonen

På grunn av høyere etterspørsel kan du oppleve at enkelte varer er midlertidig utsolgt. Vi får kontinuerlig påfyll av varer til lageret og håper du finner gode alternativer til favorittene dine i mellomtiden. Tusen takk for tålmodigheten mens vi fyller hyllene.


⚠️ Er du i hjemmekarantene?

Dersom du handler hos oss fra hjemmekarantene oppfordrer vi deg til å holde god avstand til sjåføren og bruke  leveringsinstruksjonene til å informere oss på forhånd. Det skaper trygghet og forutsigbarhet for våre ansatte.

1. Vi vil sette fra oss varene på dørterskelen eller oppgangen din.
I den forbindelse ber vi deg sørge for at du har gode, oppdaterte instrukser om hvor vi kan plassere varene dine trygt. Du kan endre leveringsinstruksjonene dine her

Bor du i en husstand som har tilgang til å få levering utenfor døren, kan du gjerne slå det på i brukerinnstillingene dine før du bestiller.

2. Vi reduserer kravene til signatur for å bekrefte at du har mottatt tobakk, alkohol eller medisin, slik at graden av nærkontakt mellom kunder og sjåfører reduseres.

Hvilke andre tiltak gjør vi?

Vi følger Folkehelseinstituttets oppdaterte retningslinjer og har også et ekstra fokus på smittevern gjennom hele verdikjeden vår:

Vi har innført nye og strenge rutiner på håndhygiene, begrenset nærkontakt og renhold av overflater. Vi har egne ansatte som passer på at rutinene overholdes, og vi oppfordrer ansatte til å unngå offentlig transport og unødvendig reising.


Hva kan du som kunde gjøre?

Følg ellers rådene og instruksene fra Folkehelseinstituttet.


Andre spørsmål

Har du spørsmål, bekymringer eller ønsker å komme i kontakt med oss, kan du som alltid ta kontakt med kundeservice på chat, telefon eller hei@oda.com.