Jeg trenger passordet til kontoen til en «assistert bruker»

Jeg er familie eller en venn, og jeg trenger passordet til en konto. Hva gjør jeg?

Du kan  nullstille passordet på kontoen. Dette vil sende en e-post til den registrerte e-postadressen med instruksjoner om hvordan man kan sette et nytt passord.

Det er nokså vanlig at «assisterte brukere» ikke har e-postadresse (f.eks. på grunn av høy alder). Dermed kan det eksistere assisterte brukerkontoer der e-post ikke er satt opp, og hvor all bestilling foregår via assistent. Dersom du ikke har tilgang til kontoens e-postadresse, kan du ta kontakt med bestilleren eller en superbruker på den ordningen brukeren er en del av (f.eks. det kommunale tildelingskontoret). De kan være behjelpelige med å endre, eller sette opp en e-postadresse på vegne av venner, familie eller andre.

Kolonial.no kan ikke gi slik tilgang.

Jeg er bestiller og trenger passordet til en konto. Hva gjør jeg?

Du skal aldri ha tilgang til en brukers passord, og det er heller ikke behov for dette. Passordet kan nullstilles og om nødvendig byttes via administrasjons-grensesnittet «Dine brukere». Logg inn med ditt eget brukernavn og passord og bytt brukerens passord derfra.